You've Got That One Thing - Kapitel 3

 

Jag vaknar av att solljuset kittlar mig i ögonen samtidigt som jag hör hur det är någon som hojtar och bankar på dörren.Jag drar kudden över mitt huvud och trycker den för öronen. Det var längesedan jag blev väckt på det här viset och jag öppnar sakta ögonen och ser att klockan är kvart i åtta.

.

’’Melissa! Wake up! Have you forgotten that you are an au pair!? I want my breakfast in fifteen minutes!’’ hör jag mrs. Cox. Jag drar mig upp ur sängen och sätter upp håret I en knut och tar på mig mjukisar och en slapp t-shirt. När jag passerar en dörr stannar jag till och konstaterar att det är Harry som jag träffade igår som mumlar något som följs av läten av kyssljud. Isabel måste ha stannat kvar här över natten, och Gud vet vad de kan ha gjort medans jag låg och sov i rummet intill?

Det hugger till i magen i mig, men låtsas inte om något utan fortsätter ner mot köket.

.

I köket sitter mrs. Cox med hårspolar på huvudet och läser tidningen. ’’Good morning’’, säger jag och börjar ta fram för frukosten.

’’You know'', börjar hon '' I don’t like lazy kids. Have you read or even listen to the rules? Rules are made to follow’’, säger hon strängt utan att ens se upp från sin tidning.

’’Yes, ma’m’’, svarar jag. Jag fixar ihop en clubsandwich, häller upp juice och tar ett äpple, ställer allt på en bricka och ställer det framför mrs. Cox. Hennes glasögon har halkat ner på näsan och hon ser genast trettioår äldre ut där hon sitter med sin plommonfärgade silkes morgonrock och alla hårspolar. Mrs. Cox påminner mig läskigt mycket om min farmor till utseendet och jag ryggar tillbaka en aning.

’’ I’m not the only one who’s hungry’’.  Jag fattar vinken och börjar göra i ordning tre stycken till men hejdar mig. ’’Is Gemma home?’’.

’’No, she’s at work.’’, svarar mrs.Cox. Jag nickar fast jag vet att hon inte kan se det och gör i ordning två till istället, för jag antar att den där motbjudande Isabel ska ha en också.

.

Jag balanserar två brickor med höga juice glas på, samtidigt som jag sakta går uppför trappan och mot dörren där jag hörde ljuden ifrån.

Jag knackar försiktigt på med ena armbågen och jag hör fotsteg närma sig.

Det är Isabel som öppnar. Hon har inte mycket till kläder på sig. Ett tight linne som man kan se att en rosa spets bh kikar fram igenom, alldeles rufsigt och tovigt hår och små spetstrosor på. Jag sväljer hårt och drar på mig ett fejkat leende.

’’Good Morning. Sleep well?’’, säger jag och försöker låta så glad och trevlig som möjligt. Men Isabel rör inte ens en min.

’’So where can I put your breakfast?’’, undrar jag.

‘’Ehm…I can…’’Börjar Isabel. Istället ser jag hur Harry halvligger i en säng snett bakom Isabels rygg och hur han diskret pekar att jag kan ställa brickorna på nattduksbordet bredvid. Utan att lyssna klart på Isabel försöker jag tränga mig förbi och gå dit Harry pekade.

Plötsligt känner jag hur något stöter till mina brickor och de flyger okontrollerat ur mina händer och rakt ner på golvet så juicen bara stänker över hela golvet. Jag ger ifrån mig ett litet skrik.

Ingen säger något på ungefär två sekunder innan jag hör hur Isabel börjar gorma bakom mig.

’’Oh no! My Chanel bag!’’, skriker hon och jag ser hur en vit väska har fått lite orange apelsin juice på sig.

’’Oh my God, I’m so sorry!’’ säger jag och på några få sekunder är jag tillbaka med en massa papper.

’’How can you be so clumsy!? Your idiot!’’ fräser Isabel. Jag svarar inte utan forsätter torka upp röran och låter Isabel vräka ur sig alla möjliga elaka ord som bara haglar över mig.

När jag erbjuder mig att torka av hennes väska fräser hon bara

’’Dont touch!’’. Harry erbjuder sig även att hjälpa mig men jag säger kort att det inte behövs och lyfter upp båda brickorna och går snabbt mot dörren. Isabel viskar kort i mitt öra som får mig att rysa av hennes dåliga andedräkt.

''Watch your step, giraffe. This haven't even started'' , säger hon och smäller igen dörren bakom mig. Jag tassar ner till köket och finner till min lättnad att mrs. Cox inte är där och jag diskar allt snabbt. Sedan gör jag i ordning två nya mackor och lämnar det utanför deras rum.

.

Jag känner hur vattenstrålarna träffar mitt ansikte när jag kliver in i duschen och funderar på vad Isabel viskade i mitt öra. ''Watch your step, giraffe. This haven't even started''.

Men jag skjuter undan tankarna efter en stund eftersom jag inte kommer på vad hon menar med det och kliver ut ur duschen. Jag får en känlsa av att det här är kanske hur Askungen hade det. Varför skulle jag drabbas av just samma sak? Typ Askungen-syndromet eller vadå?

Jag sveper en mörkrosa handduk om mig och kikar ut genom fönstret. Det är stålande väder ute och termometern visar runt 25+ grader. Det gör mig lite förvånad av två skäl.

Ett, det verkligen spöspöspö regnade igår och idag är det jättevarmt. Två, det är den 30 augusti och det borde vara mycket kallare eftersom att hösten i stort sett ska vara här nu.

Jag går tillbaka till badrummet och flätar håret i en fiskbens fläta och sätter på mig min blå favorit byxdress som har inslag av turkos och lapiz lazuli.

Sedan läser jag igenom min såkallade to-do-list.

Saturday

  • The garden - water the flowers, mow the lawn, cutting the hedge .
  • Clean the pool
  • Hang the laundry at the backside of the house
  • Vacuum the entire downstairs
  • Polish the windows

Och en massa mer som jag ska göra.

Jag suckar men inser att jag nog kommer att få avdrag på min veckolön om jag inte gör som det står.

Är det verkligen såhär det är att vara au pair? Knappast.

__________________________________________________________________________________________

Passade på att skriva tredje kapitlet nu när jag hade sån himla skrivar lust så här har ni det!

Kommentera mera så får ni fjärde! :)

Kram!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0